Followers

Wednesday 19 September 2018

Jangan Bunuh Hatiku ~ 3



Dari jauh lagi sudah kedengaran suara merdu beberapa orang pemuda yang sedang mengalunkan ayat Al-Quran di ruang beranda teratak Tok Aziz. Usai menunaikan solat Isyak berjemaah memang sudah menjadi rutin empat orang pemuda yang berdarah sepupu itu untuk mengaji Al-Quran dengan bergurukan Tok Aziz.
          “Hai, dah lupa ke iqlab kena dengung bacaannya, Haziq?”
      Seperti biasa Tok Aziz terlalu sukar untuk lalai. Walaupun umurnya sudah mencecah 70-an, namun dia lebih teliti dari cucu-cucunya sendiri. Dengan hanya mendengar tanpa melihat setiap surah yang dibaca pun dia sudah tahu di mana yang silap bacaannya. Cukup tinggi ilmu agama orang tua itu. Sehinggakan semua penduduk kampung melahirkan rasa hormat yang tinggi kepada Tok Aziz.
          Dulang yang berisi lima biji cawan air kopi o’ panas diletakkan di sebelah Tok Aziz. Yasyira menghulurkan air yang dibancuhnya tadi kepada abang-abang sepupunya itu lalu kaki disimpuh bersebelahan dengan Tok Aziz. Sejak dari kecil lagi gadis itu tinggal bersama datuknya setelah kematian ibu bapanya dalam nahas jalan raya. Sepupu-sepupu lelakinya itu juga sudah dianggap seperti adik beradik yang paling rapat dalam hidupnya. Merekalah yang menjadi teman sepermainan sejak kecil dan juga tempat untuk gadis itu berlindung.
          “Errr betul ke yang Syira dengar pasal Abang Alif tu, Abang Akid?” Yasyira membuka kata sebaik sahaja pemuda-pemuda itu selesai mengemas naskhah Al-Quran yang telah digunakan tadi.
        Tok Aziz sudah mengalih pandang. Dihalakan tepat ke wajah cucu perempuannya itu. “Kenapa dengan Alif?”
          “Syira dengar orang kampung cakap…”
         Kata-kata segera mati apabila sikunya ditolak Haziq. Pemuda itu memberi isyarat mata agar Yasyira tidak menyambung ayat yang seterusnya. Gadis yang sudah mengerutkan dahinya itu hanya mampu akur. Tertelan kata-kata.
          “Tak ada apalah, tok wan. Biasalah gosip-gosip liar orang kampung tu suka sangat bercerita.” Sampuk Akid serta-merta.
          Adam segera mengerling sepupunya di sebelah itu. “Kau yakin ke benda ni cuma gosip, Kid? Benda ni bukan main-main tau. Aku sendiri dengar apa yang Alif bisik kat aku malam tu.”
          Lelaki itu separa berbisik ke telinga Akid Aryan. Dia juga tidak mahu perkara ini sampai ke pengetahuan Tok Aziz tapi pada masa yang sama dia tidak mahu Akid ambil remeh tentang perkara ini.
          “Kalau betul apa yang kau cakap, kita buat laporan polis.” Balas Akid perlahan dan tenang.
          “Errr tapi aku tak ada bukti nak tuduh.”
          “Kan? Kita tak ada bukti apa-apapun. Sebab tu lebih baik kita tak panjangkan hal ni, Adam.”
          “Bukan aku nak panjangkan tapi aku nak kau percaya. Jangan ambil ringan hal ni, Kid. Bahaya. Aku pun susah nak percaya tapi apa yang Alif buat tu, entahlah. Aku pun tak tahu nak cakap macam mana.”
          “Hoi, apa bisik-bisik ni? Mengumpat, eh?”
          Belum sempat Akid membalas kata, Naufal segera mencelah bila melihat kedua-dua pemuda itu seperti membincangkan sesuatu yang serius. Akid pantas berdehem kecil apabila semua biji mata di ruang itu sudah tertumpu ke arah dia dan Adam.
          “Taklah. Nak mengumpat siapa pula malam-malam ni? Hmmm Syira jadi tak nak kerja kat kilang abang tu? Abang dah suruh staf abang kemas bilik ofis untuk Syira duduk nanti.” Tukar topik. Pandangan dialih pula ke arah adik sepupunya itu.
          “Jadi. Tapi Syira masuk kerja hari Isnin minggu depan, tau? Esok Syira nak pergi ofis lama. Nak buat clearance dulu.” Balas gadis itu lembut. Selembut wajahnya yang cantik.
          “Oh, boleh! Cuma abang nak ingatkan awal-awallah kat Syira. Kilang abang tu taklah secantik ofis Syira kat KL. Walaupun bilik yang abang bagi kat Syira tu tak selesa macam ofis lama Syira, tapi ada air-cond. Syira jangan risau, eh?”
          Tak semena-mena gadis itu meledak tawa sendiri. “Ala, Abang Akid ni! Takut sangat. Macamlah Syira ni lahir-lahir aje dah duduk kat bandar. Syira bangga tau jadi orang kampung. Kalau tak, buat apa Syira berhenti kerja kat KL semata-mata nak kerja dengan abang kat kampung ni?” Kelibat Adam yang sedang meneguk air kopi itu dikerling sekejap.
          “Abang tahu kau berhenti kerja sebab lain, Syira.” Akid tarik sengih jahat tiba – tiba. Misteri.
          Yasyira yang sudah tersentak segera jegilkan biji matanya kepada Akid. Sempat pula dia nak menyakat aku kat sini. Sekali lagi anak mata gadis itu melirik ke arah Adam yang masih berada di dalam dunianya sendiri. Hmmm Abang Adam memang tak pernah terdetik ke untuk mempunyai rasa yang sama macam aku?
          “Tok wan, Syira lupa nak bagitahu. Siang tadi orang syarikat tu telefon rumah kita lagi.”
          Tingkah orang tua yang sedang menggulung rokok daunnya itu serta-merta mati. Haziq yang juga sedang mengurut kaki tok wannya itu, berhenti sejenak.
          “Kamu tak marah dia ke macam yang tok wan suruh tu?”
          “Syira dah marah dah tadi. Tapi kali ni bukan orang yang samalah, tok wan.”
          “Bukan orang yang sama?”
          “Haah. Kali ni perempuan pula yang telefon.” Sambung Yasyira lagi.
          “Hmmm lelaki ke perempuan ke semuanya dari tempat yang sama, kan? Tak faham bahasa melayu agaknya mereka ini.” Rungut Tok Aziz seraya menyambung semula tingkahnya menggulung rokok daun tadi.
          “Orang dari syarikat mana, Syira? Dia orang nak apa?” celah Naufal pula.
          Empat orang cucu lelaki Tok Aziz itu masih tekun memasang telinga. Perasaan ingin tahu mula menyimbah ke sanubari.
          “Macam ni cerita dia, Abang Naufal. Sebenarnya, ada orang nak beli…”
          Sekali lagi ayat gadis itu mati bila disiku Tok Aziz pula. Yasyira terperanjat kecil. Dengan kadar segera dia mengalih pandang ke arah tok wannya. Dah kenapa semua orang nak menyiku aku malam ni?
          “Tak ada apa. Biasalah gosip-gosip liar orang syarikat mana entah.” Orang tua itu memulangkan paku buah keras.
          Serentak cucu-cucunya menghambur tawa besar. Sesekali terkena dengan Tok Aziz memang mencuit hati masing-masing. Kendatipun orang tua itu terkenal dengan sikapnya yang tegas dan garang, namun masih pandai berjenaka dan bergurau-senda.
***
“Sara, kau memang kena tolong aku juga sekarang ni. Aku dah tak ada sesiapa lagi yang aku boleh minta tolong selain kau.” Suara Imanina kedengaran resah di hujung talian.
          “Tengah-tengah malam kau call aku ni, nak minta tolong apa? Emergency sangat ke, Nina?”
Sara menggosok lembut kelopak matanya. Bunyi deringan telefon bimbitnya di tengah malam itu betul-betul menganggu lenanya yang sedang dibuai mimpi. Namun, kawan punya pasal dia gigih juga menjawab panggilan.
Tengah malam? Imanina kerling sejenak jam di dinding bilik tidurnya yang sudah berginjak ke angka 1 pagi itu. Lantas gadis itu menepuk dahi sendiri. Aku ni dah gila ke call isteri orang pagi-pagi buta ni? Haih!
Sorry, Sara. Aku ganggu kau ke malam-malam ni?”
“Haah. Memang kau ganggu aku sekarang ni. Apa kata esok pagi baru call aku balik? Aku nak sambung tidurlah, Nina. Okey, bye.”
“Saraaa! Tunggu! Jangan off lagi!” Sepantas kilat Imanina menghalang teman baiknya itu dari memutuskan panggilan.
“Ya Allah, kau ni dah kenapa?! Cair tahi telinga aku dengar kau menjerit. Ha, ada apa? Cakap cepat. Aku mengantuk ni. Aku bukan burung hantu macam kau.” Sempat Sara menghadiahkan sebuah bebelan dalam keadaan separuh sedar itu. Tapak tangan ditekupkan ke mulut untuk menguap.
“Esok pagi kau bagitahu mak kau yang aku nak tumpang tinggal kat rumah kau selama sebulan tau. Maybe petang esok aku sampai kampung kau tu. Nanti aku bayarlah sewa tumpang duduk kat rumah kau. Okey, kau boleh pergi sambung tidur!” Tanpa membuang masa Imanina melontarkan hajat hatinya.
Biji mata Sara yang sedari tadi kuyu serta-merta celik dan jelas. Rasa tidak percaya dengan apa yang baru sahaja dia dengar tadi.
“Aku ada salah dengar ke apa ni, Nina?”
“Betullah. Kan hari tu aku suruh kau bayar budi aku sebab tolong jadi pengapit terjun kau tu? So, kira kau dah tolong aku baliklah sebab bagi aku tumpang tinggal sebulan kat rumah kau tu.” Sambung gadis itu lagi. Selamba.
Wait! Tak ada angin tak ada ribut kau nak duduk kat rumah aku ni dah kenapa? Sebulan pula tu. Aku dengan suami aku dah nak balik KLlah lusa ni. Cuma ada mak, ayah dan adik aku aje kat rumah ni nanti.”
“Aku tahu. Tapi aku terpaksa, Sara. Aku ada kerja nak settlekan kat kampung kau tu. Dalam masa sebulan saja bos aku bagi masa. Kalau tak, aku bungkus. Sebab tu aku nak tumpang tinggal kat rumah kau dalam masa sebulan ni.”
“Macam urgent aje bunyinya tu. Aku dan family aku tu tak ada hal pun kalau kau nak tumpang duduk kat sini tapi kau tu okey ke? Boleh ke tahan hidup di kampung ni? Sebulan tu bukan masa yang pendek, Puteri Imanina.”
Sara ketawa kecil. Sengaja ingin menakutkan temannya yang sedia maklum tidak sesuai akan persekitaran di kawasan yang digelar kampung itu.
Sebuah keluhan dibebaskan segera. “Okey ke tak okey, aku kena okey, Sara. Aku kena anggap sebulan tu macam sehari. Sehari tu macam seminit. Seminit tu macam sesaat. Sesaat tu macam… Argh! Hakikatnya, sebulan tu macam sepuluh tahun, Sara! Tolonglah aku. Aku stres ni.”
Makin ligat Sara ketawa dibuatnya. “Itulah kau hari tu bukan main lagi, kononnya kali terakhir pijak kampung aku ni. Tup tup kena duduk sebulan terus kat sini. Dahsyat tu, Nina!”
“Kau janganlah tambah stres aku ni lagi, Sara. Cuba cerita benda yang positif pasal kampung kau tu. Sejuk sikit hati aku ni mendengarnya.”
“Ala, tak payah nak positif sangat! Esok kau datanglah sini bawa pakaian kau. Pagi esok aku bagitahu kat mak aku pasal kau. Kita orang bentang karpet merah untuk Tuan Puteri Imanina binti Iskandar Syah yang nak datang nanti.” Tukas Sara lagi dengan tawa yang masih berbaki.
Imanina hanya mampu merengus kasar sekali lagi bila diperli teman baiknya itu. Seperti biasa, apa yang dia nak semestinya dia takkan dapat. Buat kesekian kalinya, dia perlu redha dan pasrah.
“Yalah. Jangan lupa sediakan makanan sedap-sedap sekali kat rumah kau tu. Aku nak bilik yang ada air-cond tau. Kalau boleh, bilik tu ada tv dan astro sekali.” Sempat gadis itu berseloroh.
“Amboi, banyak cantik muka kau!”
***
“Tak tidur lagi ke, Kid? Dah lewat malam dah ni. Sudah-sudahlah tu buat kerjanya.”
Muncul kelibat Puan Aniza di muka pintu bilik tidur pemuda itu dengan tiba-tiba. Akid mengurut lembut dadanya sejenak. Terperanjat dibuatnya dengan kehadiran ibunya ditengah malam itu.
“Ibu ni! Lain kali bagilah salam dulu. Terkejut Akid. Tengah-tengah malam buta datang tegur Akid. Lemah semangat, tau?”
“Orang yang bergiat dalam seni silat ni mana boleh lemah semangat, Kid.”
Sempat wanita itu berpesan sebelum bingkas ke dapur. Hajatnya tadi untuk menghilangkan dahaga disebabkan tersedar dari tidur di tengah malam itu.
Pemuda itu hanya membalas dengan sengih kecil. Jam yang melekap di dinding dikerling sejenak. Memang dah lewat sungguh pun! Lantas Akid menutup buku akaun keluar masuk produknya lalu disusun kemas di atas meja.
“Bila Syira dah ambil alih kerja akauntan kat kilang tu, mudah-mudahan ringanlah sedikit kerja aku ni. Kalau tak, setiap malam kena jadi burung hantu untuk semak akaun keluar masuk produk.”
          Tubuh dibaringkan dengan selesa di atas katil. Mata masih belum kenal erti mengantuk. Dikalih pula tubuhnya mengiring ke kanan. Juga tidak mahu lena. Ke kiri pula dia mencuba nasib. Tetap sama. Akhirnya, sekali lagi Akid menghadap syiling bilik tidurnya itu.
          “Dah betul-betul nak jadi burung hantu ke apa aku ni?”
          Dalam pada dia cuba mendapatkan mud tidurnya itu, tak semena-mena halwa telinga menangkap bunyi seperti ranting kayu yang dipijak dari arah luar tingkap. Biji mata terus tercelik luas. Hati mula rasa kurang sedap. Pukul 2 pagi dengar orang terpijak ranting kayu di luar rumah?!
          Sepantas kilat, Akid menerjah tingkap bilik tidurnya itu. Diperhati sekeliling rumah yang berwarna hitam kelam. Angin sejuk malam sudahpun menusuk ke dalam tulang hitam. Sunyi. Sebarang kelibat pun dia tidak nampak di dalam keadaan gelap itu. Pelik!
          Kalau makhluk halus, tak apa. Dia boleh berbicara. Sebelum dia aktif dalam seni silat dulu pun, dia sudah dibekalkan dengan ilmu menghalau makhluk halus. Begitu juga dengan pesilat-pesilat yang lain. Tapi kalau manusia, sangat bahaya. Mungkin ada penjahat yang ingin memecah masuk rumah untuk mencuri. Lagipun, sejak kebelakangan ni sudah tiga buah rumah telah dipecah masuk di kampung itu.
          “Siapa kat luar tu?!”
          Garang pemuda itu bersuara ingin menakutkan makhluk yang berada di situ. Namun, tiada balasan. Masih sunyi seperti tadi.
          “Aku dengar bunyi tapak kaki kau tadi. Tak payah menyorok!”
          Keadaan masih sama. Diam. Jantung mula berdetak laju.
          “Kalau kau bukan manusia, kau pergi dari sini! Jangan kacau rumah aku. Tapi kalau manusia, siaplah kau bila aku dapat kau nanti!”
          Lantas daun tingkap ditutup semula. Dikunci rapat. Tubuh dihempas semula ke dada katil. Baru sekarang biji mata terasa ingin layu.
          “Hmmm mungkin aku yang salah dengar kut.”

Bersambung ~

No comments:

Post a Comment

sepatah komen anda ibarat setitik peluh petani..eh?