Followers

Tuesday 20 November 2012

~ Cinta Utara Selatan 2 ~


        Irfan yang sedang meneguk air hampir – hampir tersedak apabila mendengar kata – kata dari bibir Datin Haliza. “ Biar betul ni ma? Ma ingat bab kahwin ni benda main – main ke? Kalau Irfan kahwin dengan perempuan lain, macam mana dengan Sazzy ma? Dia tu kekasih Irfan ma. Mestilah Irfan nak kahwin dengan dia. Tak kan ma sanggup tengok anak mama ni hidup dengan orang yang tak dicintai. Please ma, don’t do this to me.” Irfan Haris cuba memujuk. Harap – harap mama cair la dengan pujukan aku ni. Aku masih waras lagi lah nak bernikah dengan perempuan yang tak pernah aku kenal.
            “ Sazzy yang pakai baju tak cukup kain tu yang Irfan nak buat isteri? Mama tak kan setuju tau dia jadi menantu mama. Buat malu mama je nanti. Irfan jugak yang tanggung dosa tau bila isteri tak menutup aurat. Lagipun mama nak balas budi kawan baik mama tu.”
            “ Mama ni mesti banyak baca tengok drama tv ni kan. Mama ku sayang, realiti tak sama tau dengan fantasi. Tak semua orang akan bahagia lepas kahwin dengan orang yang dia tak cinta. Lagipun nanti Irfan nasihat la Sazzy tu pakai menutup aurat ma. Dia pun dah janji dah dengan Irfan yang dia akan pakai tudung nanti.” Ish berdosanya aku ni menipu ibu sendiri. Bila masa pulak Sazzy tu janji nak pakai tudung. Tapi tak apa lah demi kebahagian aku jugak. Sorry ma, Irfan tipu sunat je tau.
            Banyak tengok drama dia cakap? Bertuah punya anak.“ Ok, kalau macam tu Irfan bawa Sazzy datang jumpa mama. Mama nak tengok betul ke si Sazzy tu dah berubah. Lepas tu baru mama decide sama ada nak terima dia jadi menantu atau tak.” Balas Datin Haliza tegas.
            “ Baiklah ma. Ma tunggu je la perubahan buah hati Irfan tu nanti tau. Irfan naik bilik dulu ye. Sayang mama. Mmuahhhh.” Irfan sempat mengucup pipi mamanya sebelum menuju ke bilik.
            “ Ish budak ni, dah besar – besar pun buat manja lagi.” Datin Haliza menggelengkan kepalanya perlahan.
Sementara itu di dalam bilik, Irfan masih buntu memikirkan macam mana nak pujuk Sazzy supaya berubah. Ni kalau aku paksa dia mesti dia akan memberontak nanti. Bukan aku tak masak sangat dengan sikap si Sazzy yang sosial tu. Terpaksa lah aku guna teknik kemewahan demi memancing persetujuan dia. Wang ringgit bukan masalah besar bagi Irfan. Irfan sanggup buat apa saja asalkan mamanya batalkan niat untuk kahwinkan dia dengan pilihan mamanya tu.
            Masuk ni entah kali keberapa Irfan berpusing – pusing ke kiri dan kanan. Haish mata aku ni nak tidur ke tak nak? Sempat juga dia mengira petak – petak syiling di dalam biliknya itu dengan harapan dia akan tertidur. Tapi mata nya tetap masih segar. Akhirnya, dia mencapai telefon bimbit dan menaip mesej untuk kekasihnya.
-          Honey, esok lunch dengan I ok? I have something to tell you. Good night love.
-          Ok sayang. Good night too sweet.
Datin Haliza yang sedang menyapu losyen di telapak tangannya sesekali melirik ke arah Datuk Iskandar. “ Abang rasa betul tak keputusan yang saya buat untuk Irfan tu bang? Melampau sangat ke saya paksa dia kahwin dengan pilihan saya?”
            “ Melampau tu memang lah sebab awak dah banyak terpengaruh dengan drama tv kan? Awak ingat saya tak tahu.”
            “ Eh mana abang tahu ni?”
            “ Abang kenal la isteri abang ni. Dah 30 tahun kita kahwin tau. Awak ni kalau tak sebab drama t.v mesti sebab novel kan. Tapi apa awak buat tu ada hikmahnya buat Irfan. Saya pun tak berkenan sangat dengan budak Sazzy tu. Mengabihkan boraih jo.” Tapi awak jangan la seksa si Irfan tu teruk sangat. Karang lari rumah pulak budak tu.”
            “ Bermakna abang pun setuju dengan saya la ni? Sayang abang tau. Ala tu semua abang jangan lah risau. Saya ada plan macam mana nak buat Irfan tu kahwin dengan gadis pilihan saya tu.”
            “ Yela, awak jangan buat benda bukan – bukan sudah la. Nanti saya terpaksa upah detective conan pulak sebab nak siasat awak. Awak kan terlebih aktif. Hahaha.” Datuk Iskandar ketawa besar. “Aduh, sakitla sayang!”
            Cubitan Datin Haliza hinggap di paha Datuk Iskandar. “ Ha rasakan. Perli saya lagi lain kali. Ingat saya ni pembunuh bersiri ke.”
            “ Yela sayang, abang minta ampun tau. Dah jom tidur ye.”
            “ Eh abang tunggu la sekejap. Yana ada call abang tak hari ni?” Datin Haliza menggoyang – goyangkan tubuh suaminya. Namun, suaminya tidak memberi sebarang reaksi.
             Ish suami aku ni, baru letak kepala dah terlena dah. Macam tak boleh percaya je. 

No comments:

Post a Comment

sepatah komen anda ibarat setitik peluh petani..eh?