Followers

Tuesday, 20 August 2013

~ Saya Kenal Sayang Saya! 20 ~ Last entry

Kelopak mata yang dipejam rapat tadi cuba dicelik perlahan – lahan. Terasa berat. Kepala pula masih sengal – sengal rasa pening lalat. Kelihatan petak – petak syiling putih di hadapan mata Damia kini membuatkan gadis itu pelik seketika. Soalan yang klise terpacul dari bibir mungil itu. Aku kat mana ni?
            “ Awak dah sedar?” tegur Fakhri yang menuju ke arah isterinya sambil membawa sehelai tuala kecil dan seterika.
            “ Saya kat dalam bilik ke ni?” soalan yang dia omel sendiri tadi, dia balik yang jawab.
            “ Dah tu takkan kat luar bilik.” Fakhri melabuhkan punggung di tepi katil.
            “ Bukan ke saya tengah tengok korang semua main futsal tadi? Macam mana boleh terbaring kat atas katil pula ni?” Damia seperti cuba memikirkan sesuatu. Gaya macam baru lepas koma pulak.
            “ Awak injured tadi. Terkena bola. Sepatutnya pemain yang injured, ini referee yang injured. Hahaha.” Fakhri ketawa tak semena – mena.
            “ Oh, terkena bola... Hah?!! Bola? Awak yang tendang bola kena kepala saya tadi kan? Sekarang macam mana? Kepala saya... Kepala saya sihat tak?” Damia kelam – kabut tak tentu pasal.
            “ Cuba bertenang. Kalau kepala awak tak okey, awak tak macam ni sekarang Puan Damia oii. Mari sini dahi tu.” Fakhri sudah bersedia dengan tuala kecil ditangannya berserta seterika yang sudah dipanaskan.
            “ Awak nak buat apa?” Damia mengelak sedikit.
            “ Nak seterika mulut awak tu. Kenapa? Cuba kalau orang cakap, jangan banyak soal. Mari sini cepat!”
            Damia terkunci mulut terus. Teragak – agak dia mendekatkan dahi ke arah suaminya. Wajah mulus itu ditadah betul – betul depan muka Fakhri. Pemuda itu cuba kawal perasaan tiba – tiba. Dup! Dap! Dup! Dap! Ni apasal pula jantung aku buat larian pecut bila tengok muka Damia dekat – dekat ni?
            “ Tutup mata kejap.” Sekali lagi Fakhri memberi arahan.
            Okey, kali ni Damia memang betul – betul pelik! Kenapa pulak sampai nak tutup mata segala? Budak ni nak kiss curi ke apa? Beraninya dia... Umur baru 23 tahun ada hati nak buat macam tu kat aku? Argh!
            “ Saya tahu apa yang awak fikir tapi sangkaan awak tu sama sekali meleset ya. tak ada masa saya nak buat macam tu. Cepatlah!” Fakhri berkeras lagi.
            Eh? Damia termalu sendiri. “ Hmm yelah!” kelopak mata dipejam rapat – rapat seperti yang diarahkan.
            Perlahan – lahan pemuda itu menuam dahi dan mata isterinya dengan gumpalan tuala kecil yang dipanaskan menggunakan seterika tadi. Damia terkesima dua minit. Dia celikkan biji mata semula memandang raut wajah tampan yang betul – betul berada di hadapannya sekarang. Tingkah Fakhri mati. Mata bertentang mata sebentar.
            “ Kenapa?” sepatah perkataan yang keluar dari bibir lelaki itu membunuh lamunan Damia.
            “ Tak apalah. Biar saya buat sendiri.” Damia cuba mengambil tuala tuaman itu dari tangan Fakhri.
            Namun, Fakhri sempat mengelak. Dia tuam juga dahi isterinya yang bengkak itu dengan teliti. “ Awak duduk diam – diam. Nanti lagi teruk bengkaknya.”
            “ Saya sapu minyak angin nanti eloklah.” Damia cuba nasib lagi.
            “ Jangan terlalu tunjuk kuat, Damia. Kalau awak rasa sakit, bagitahu awak sakit.” Fakhri masih menuam dahi gadis itu dengan berhati – hati.
            “ Mana ada saya tunjuk kuat?”
            “ Tak semestinya seorang abang atau orang yang lebih tua boleh menjadi pelindung dan penjaga. Kalau hati awak mengiyakan dan membenarkan, seorang adik pun boleh jaga dan protect orang yang dia sayang.”
            Dua baris ayat yang baru kedengaran itu terus membuatkan Damia membungkam kata – kata. Sentap dua minit. Dia cuba mencerna dalam kotak fikiran bait – bait ayat tadi. Tingkah suaminya yang masih mendemah dahi itu dengan penuh kasih – sayang diperhati lama. Kenapa lelaki di hadapannya itu tiba – tiba cakap macam ni?
            “ Sakit lagi?” soal Fakhri tiba – tiba memecah sunyi antara mereka.
            Hah?! Damia tersentak dari lamunan. “ Hmm sakit lagi...”
            “ Nak saya tuam lagi?”
            “ Nak!” Opss! Apa benda mulut aku merepek ni? Haih. Fakhri sudah mengawal senyuman yang ingin melebar hingga ke telinga itu. Lantas dia memanaskan kembali tuala kecil itu dengan seterika untuk merawat dahi isterinya semula.
***
Balqis menghenyakkan punggungnya di atas sofa empuk dalam rumah besar itu. Sampai sahaja di Kuala Lumpur, dia terus melencong ke jalan menuju rumah keluarga Fakhri Wafiy. Bukannya dia nak pulang ke rumah sendiri dulu. Puan Maria yang muncul dari arah dapur itu sudah menggeleng kepala perlahan melihat gelagat anak dara temannya seorang ini.
            “ Penat?” Puan Maria melabuhkan punggung berhadapan dengan gadis itu.
            “ Penat jugalah, aunty.” Balas Balqis malas. Memang betul – betul penat pun. Sejam lebih memandu tanpa rehat.
            “ Penat yang dicari sendiri nak buat macam mana kan...” omel Puan Maria lantas membuang pandang ke kaca televisyen.
            Balqis serta – merta kalih muka pandang wajah yang mula dimamah usia itu. Bibirnya dicebikkan sedikit. Dia tahu dia sedang diperli oleh wanita yang bergelar bakal mertua tak jadi itu.
            “ Ala sorry lah aunty... Qis bukan sengaja tak nak bagitahu aunty. Tapi Qis takut aunty tak bagi Qis pergi sana.” Rengek Balqis cuba separa memujuk.
            “ Memang aunty tak bagi pun. Qis buat apa sampai ke sana? Ha ni tiba – tiba balik KL baru sehari pergi sana kenapa pula?” soal Puan Maria bertubi – tubi. Tak faham betul dengan apa yang difikirkan gadis yang baru berusia 23 tahun itu. Ikut suka hati dia saja nak buat apa yang dia suka.
            “ Hmm Qis tak sedap hatilah biar Abang Fakhri dengan Kak Damia pergi sana berdua, aunty. Sebab tu Qis ikut diorang.” Balqis berkata perlahan. Mukanya ditunduk sedikit. Dia sudah dapat agak ayat apa yang akan disembur Puan Maria sebentar lagi.
            “ Ya Allah, Qis... Diorang kan suami isteri. Qis nak rasa tak sedap hati kenapa pula? Lagipun ada hari keluarga Damia kan. Ramai orang kat sana. Tak ada apa – apa yang berlaku pun.” Sekali lagi Puan Maria geleng kepala dengan alasan yang Balqis berikan.
            “ Eh, mana aunty tahu tak ada apa – apa yang berlaku?”
            “ Dah Fakhri dan Damia tak bagitahu apa – apa pun. Mestilah tak ada apa – apa yang berlaku.”
            Balqis ukir senyum sinis sebentar. “ Aunty tahu kenapa Qis tanya pasal Abang Fakhri ada alahan malam semalam?”
            “ Tak tahu. Kenapa?” Puan Maria mula pelik.
            “ Abang Fakhri masuk hospital semalam sebab termakan nasi goreng sotong.” Ujar gadis itu teragak – agak.
            Puan Maria seperti yang dijangka sudah terbeliak biji mata mendengar ayat yang baru terbit dari bibir Balqis. Terperanjat besar dibuatnya.
            “ Apa?!!”
            Balqis yang turut terkejut dengan gemaan suara Puan Maria yang sudah memenuhi ruang tamu itu segera menyejukkan keadaan yang dia sendiri panaskan tadi. “ Eh, sabar aunty sabar!”
            “ Sabar?! Kenapa diorang tak bagitahu aunty perkara besar macam ni ha? Sekarang Fakhri macam mana? Hish ada isteri pun tak reti nak bagitahu kita. Telefon! Mana telefon?” belum sempat Puan Maria bingkas mengambil telefon bimbitnya, Balqis segera menahan.
            “ Relaxlah aunty. Abang Fakhri dah keluar hospital dah pagi tadi. Lepas doktor rakwat semalam, Qis tengok Abang Fakhri sihat je.” Terbayang pula di dalam kepala bila dia mengintai adegan suami isteri itu di dalam wad pesakit. Sedih campur sakit dicucuk – cucuk hati kecil itu.
            Puan Maria membebaskan keluhan berat sejenak. Mendengarkan laporan kesihatan Fakhri sekarang dari gadis itu membuatkan Puan Maria cuba menghela nafas lega sedikit.
            “ Macam mana boleh tersalah makan tu? Fakhri cukup jaga pantang dia.” Soal Puan Maria lagi.
            Balqis tersentak. Dah tentu salah utamanya berpunca dari dia. Nak cerita yang sebenar ke tak nak eh? “ Err entahlah, aunty. Tahu – tahu saja ambulans dah sampai kat resort malam semalam.” Jawapan yang selamat akhirnya diberi.
            Sekali lagi Puan Maria melepaskan keluhan berat. Syukurlah Fakhri kembali sihat. Harap – harap tak ada lagi perkara buruk yang berlaku di sana. Balqis pula sudah mengunci mulut. Diperhatinya seketika wajah wanita yang tampak agak risau dengan berita yang disampaikan tadi. Pelik. Kenapa Abang Fakhri dan Kak Damia tak bagitahu aunty pasal semalam?
            “ Aunty, sebenarnya nasi goreng sotong tu Kak Damia yang hidangkan untuk Abang Fakhri!” Balqis menyambung tiba – tiba.
            Sekali lagi wajah Puan Maria terperanjat besar. “ Apa kamu cakap?!”
***
Kuliah maghrib yang disampaikan oleh Ustaz Ismail merangkap bapa saudara Damia sendiri selepas solat maghrib berjemaah tadi banyak memberi renungan dan pengajaran kepada setiap ahli keluarga di situ. Antara salah satu topik yang dibangkitkan adalah berkenaan aurat dan batas pergaulan antara lelaki dan perempuan bukan muhrim. Sekali lagi, Damia berasa terlalu kerdil dalam memperindahkan dirinya sebagai wanita solehah.
            Dia memerhati belakang suaminya yang duduk bersila betul – betul berhadapan dengan bapa saudaranya yang sedang memberi kuliah kecil itu. Sungguh segak bila suaminya itu berbaju melayu hitam, berkain pelekat dan bersongkok di kepala. Dia tahu Fakhri teringin melihat dirinya itu bertudung seperti perempuan lain. Kenapa susah sangat nak pakai tudung, Damia? Nak tunggu dapat hidayah? Hidayah perlu dicari, bukannya datang bergolek. Kalau sayangkan suami, jagalah aurat tu untuk suami. Pelihara sebaik – baiknya.
            “ Damia, kamu tenung apa tu?” Puan Rozita separuh berbisik di telinga anak perempuannya yang dilindungi dengan telekung itu.
            Lamunan Damia dibunuh dengan kejamnya. “ Eh, mana ada tenung apa – apa mak!” Damia cepat – cepat senyum untuk meyakinkan ibunya itu.
            “ Yelah sangat tu. Kamu tengok Fakhri ya? Tu lah elok – elok duduk sebilik, lari bilik mak. Tapi bagus juga. Semalam mak tak berapa nak boleh tidur. Macam ada bunyi bukan – bukan dekat tingkap. Eloklah malam ni kamu teman mak, Damia.” Puan Rozita menepuk lembut paha Damia sebelum kembali memandang hadapan.
            Hah? Aiseyman, ingatkan lepas solat Isyak ni aku nak ambil beg dari bilik mak balik nak tidur bilik Fakhri... Nampaknya jadi kenyataan jugalah niat aku waktu berperang dengan Fakhri pagi tadi. Haih menyesal pula lari bilik tadi rasanya.
***
Damia memusingkan tubuh membelakangkan Puan Rozita buat kesekian kalinya. Kedengaran bunyi keluhan kecil dibebaskan sebentar. Tangannya menggenggam kemas telefon bimbit yang berjenama Samsung itu. Skrin telefonnya dipandang lagi sekali. Masih kosong tiada sesiapa yang memanggil atau menghantar pesanan ringkas. Perlukah aku yang mencari timbaku sendiri?
            Ataupun apa kata aku pergi bilik Fakhri secara curi – curi? Rasanya mak dah tidur dah ni. Hehehe pintar otak kau, Damia! Tapi... alasan apa pula aku nak bagitahu Fakhri yang aku nak tidur dalam bilik tu? Takkan aku nak terus – terang aku memang nak tidur kat situ? No way, man! Tak pasal – pasal malu satu keturunan pula nanti. Hah! Aku ada idea...
            Damia segera membuka kunci skrin telefon bimbitnya. Dicarinya ruang untuk menghantar sms. Ya, dah tentulah dia akan menghantar sms untuk Fakhri di tengah malam buta itu! Saja nak tanya khabar. Untung – untung Fakhri ajak aku tidur bilik kitorang balik. Hihihi. Tapi mamat tu nak ajak ke? Entah – entah dah berdengkur dibuai mimpi. Argh tak cuba macam mana nak tahu!
            Hai, dah tidur?
Ya Allah, aku nak cakap ‘hai’ kat dia ke? Sejak bila berbudi bahasa sangat ni, Nurul Damia oii! Ah, padam!
Awak dah tidurkah?
Aiseyman, formalnya! Padam lagi.
Dah tidur ke baby?
Hoi geli bulu hidung akulah!
Dah tidur? ^_^
Ha yang ni sesuai dengan citarasa! Tak berbudi bahasa sangat, tak formal dan tak geli. Okey, send!
Tak tentu arah Damia dibuatnya bila sms yang dihantar tadi masih belum dibalas. Jam telefon bimbit dilihat sebentar. Dah 2 minit dah tak dibalas ni. Takkan nak taip sms pun ambil masa lama kot. Takpun mamat ni dah tidur? Argh, stress! Apasallah aku hantar sms kat dia tadi?
Selang sepuluh minit, kedengaran bunyi pesanan ringkas masuk. Damia yang bagaikan hendak melonjak kegembiraan tak semena – mena itu cepat – cepat membuka sms yang baru diterimanya. Berdebar – debar pula rasa hati. Pertama kali nalurinya terasa begitu bahagia. Apa yang membuatkan dia bahagia pun entahlah...
Nak tidurlah ni.
Nak tidurlah ni? Tak ada smiley?!! Biji mata Damia terbeliak buat seketika. Kedekutnya mamat ni. Menyesal aku letak smiley kat dia tadi. Bukannya kena cas lebih pun. Ah, kenapalah aku baik sangat tadi tunjuk mesra dengan dia? Lain kali ingat Damia, jangan gatal – gatal tangan lagi nak bubuh smiley untuk insan yang bernama Fakhri Wafiy ni. Haih tak jadi aku nak merayap bilik Fakhri. Menyakitkan hati aje. Lebih baik tidur sini lagi tenteram.
Fakhri yang sudahpun memejamkan kelopak matanya mengukir senyum tiba – tiba. Hatinya berputik bunga bila menerima sms dari isterinya tadi. Bukan sms cinta pun tapi cukuplah sms yang menunjukkan sebuah ingatan terhadap dirinya. Sengaja dia balas ada tidak sms tersebut. Saja bikin Damia tidur dalam wajah masam malam ini. Manakala dia pula tidur dengan wajah manis. Jahat betul kau ni Fakhri! Isy..isy..
Bunyi telefon bimbit yang sedang menjerit – jerit ditengah malam itu segera dimatikan. Sangkanya Damia yang menelefon akibat tidak puas hati dengan conversation mereka berdua sebentar tadi, rupanya meleset bila melihat perkataan ‘mama’ yang terpapar di skrin sentuh itu.
“ Assalamualaikum, ma. Ada apa call tengah – tengah malam ni?”Fakhri bersuara terlebih dahulu.
“ Waalaikumussalam. Mama call tengah – tengah malam sebab kamu tu sibuk sangat waktu lain sampai tak jawab call.” Perli Puan Maria pula.
Fakhri sudah tersengih kecil. “ Sorry, ma. Fakhri lupa nak call mama balik siang tadi. Ha ada benda penting nak bagitahu ke ma?”
“ Ada. Mama nak kamu balik KL esok juga!” Puan Maria memberi arahan tiba – tiba.
Fakhri tersentak kejap. “ Kenapa pula ma? Kitorang kan sepatutnya balik sana lusa.”
“ Mama cakap balik tu balik ajelah! Jangan banyak soal. Bawak Damia balik sekali. Mama nak ajar dia macam mana nak jadi seorang isteri. Ada isteri pun tak boleh diharap. Balik!” Pitch suara Puan Maria sudahpun memenuhi corong telefon bimbit itu.

Fakhri yang sudah terperanjat tidak dapat membalas apa – apa dengan arahan keras yang baru saja diberikan sebentar tadi. Puan Maria sudahpun memutuskan panggilan. Pelik. Mama tahu ke pasal aku masuk hospital semalam? Aduh, ni mesti kerja Balqis ni! Tak serik – serik lagi perempuan ni rupanya. Sikap penyibuk dia tu tak reti – reti nak bertaubat. Haih.
                                                                 +++++
dah baca kan tajuk tulis bab ni adalah last n3? Bab 20 ni post trakhir utk SKSS! tau.. skrg ni sy tgh kerja keras nak siapkan full manuskrip cerita ni utk dihantar ke penilaian terbit. Doakan sy rajin menaip sokmo deh? Hihi.. hmm dah alang2 membebel ni kan, sy sbnrnya nak minta maaf sepanjang SKSS! dipublish kat sini byk kesalahan tatabahasa, simpulan bahasa dan sume jenis bahasa yg blaku. Ampunkan kite ye? em buat masa ni mungkin tak ada cerita2 baru kat dlm blog ni.. tpi x janji jugakla kan tiba2 muncul cite baru kang sape nak jwb pulak?hehe..ha buat yg pernah follow novel Pemegang Watak Cinta, PWC akan dterbitkan tak lama lg. bulan bape? publisher mana? sy rahsia dulu sampai dpt covernya nanti ye?huhu bg yg blum pernah jenguk PWC, sy alu2kan sgt..manalah tahu kalo2 bkenan d hati..hehe bg yg sukakan SKSS! ni, sy hargai sgt2. Love uolls! Bg yg tak suka tu, cubalah utk suka. Mana tahu kot2 tersuka nanti..hihi akhir kata utk sume kesayangans, doakan yg terbaik ye utk SKSS! ni. Ada rezeki nanti, kita sama2 jumpa versi cetak. In shaa Allah… =)

24 comments:

  1. honestly, sedih rase bile lps ni dah x de kena tunggu fakhri n damia lg... miss both of u

    smoga skss jd yg terbaik...cpt2 terbit ye cik penulis....

    ReplyDelete
  2. x sbr nak tggu terbit

    ReplyDelete
  3. fuhhh...fuhhh...(marathon bab 14-20)..
    sori nurrul,lma xjenguk blog nih..
    alaa,pasni xde lg la skss ni..
    cpt2 siap manuskip ehh..nnt cpt skss ni dterbitkn..
    skrg ni noor tgh nk beli novel PWC...
    yeeaahhh!!!akhirnya pwc kuar jugak...lama dh tunggu..
    noor ttp sokong nurrul...GO NURRUL GO!!!!

    -noor-

    ReplyDelete
    Replies
    1. tenkiu so much dear..
      lama x dgr khabar noor. sobs!

      Delete
  4. ala , dah xda SKSS kerr , hmm sdih jgk la .. btw , goodjob .

    ReplyDelete
  5. dh abis? kuarlah teaser ker.....n cepat2 siapkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SKSS dlm penilaian dear..
      tenkiu 4 the support ^_^

      Delete
  6. Replies
    1. blom dear..
      masih dlm penilaian ^_^

      Delete
  7. akak saya rasa da jatuh cinta gan akak la.
    -stalker sidec-

    ReplyDelete
  8. cayokk!!...kalau dah siap nanti.reminder ye.xsabar nak tahu cerita selanjutnye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orait dear!
      tenkiu so much 4 the support ^_^

      Delete
  9. Best....xsbr bila nk dinovelkan ni....

    ReplyDelete
  10. Bila nak dinovelkan ni? dah berjangjut ni

    ReplyDelete
  11. terbaikkk. bila nak terbit ni

    ReplyDelete
  12. Baru habis baca bab 1 -20 dari petang tadi. Heheee. Bessssstttttt sangat2. Saya doakan agar novel ni cepat2 la diterbitkan ye kak. Lagi bagus kalau penerbitan karyaseni mcm novel PWC. Senang nak cari nanti. Hehe..btw, goodluck again.

    ReplyDelete
  13. salam...saya dah baca novel ni..best sngat2 n lain dari novel yg ada.harap awk akn trus hasilkan novel yang lbih berkualiti sperti novel ni. lari dari novel klise yg dah ada d pasaran..

    ReplyDelete
  14. Alah!!!hmm I hope you sambungkn balik novelnye cus I really like this novel

    ReplyDelete

sepatah komen anda ibarat setitik peluh petani..eh?