Followers

Wednesday 19 September 2018

Jangan Bunuh Hatiku ~ 4



Buat kesekian kalinya sebuah keluhan berat dibebaskan. Siapa sangka empat biji tayar kereta Puteri Imanina mendarat lagi di kampung keramat itu. Perlahan-lahan gadis itu menyusur di atas jalan raya memerhati kawasan sekeliling. Kala itu, anak matanya tertancap ke arah sebuah rumah kampung yang bermaterialkan kayu dan batu.
Rumah kampung tradisional yang memiliki reka bentuk yang cantik dan unik itu acapkali memukau mata sesiapa sahaja yang melalui kawasan itu. Terkesima sejenak Imanina dibuatnya. Bila diperhatikan dengan lebih jelas terhadap material kayu yang digunakan, sudah tahu anggaran harga bahan pembinaan untuk rumah tradisional kontemporari itu.
“Cantik!” getus gadis itu sendiri.
Biji mata melirik pula ke arah nombor rumah yang tertera di tepi pagar. Serta-merta Imanina menekan pedal brek kereta. Fail projek yang menjadi tujuan utama dia berada di kampung itu pantas disambar.
“Hmmm so, inilah rumah tuan tanah yang keras hati sangat tak nak jual tanah dia tu. Abdul Aziz bin Sulaiman…”
Nama penuh tuan tanah yang tertera di atas geran itu dibaca satu-persatu.
“Kalau tengok pada nombor kad pengenalan Abdul Aziz ni rasanya dah boleh panggil datuk. Tapi tak kisahlah siapapun dia asalkan aku cepat-cepat siapkan kerja kat kampung ni sebelum ada orang kampung yang perasan akan kewujudan aku kat sini. Terutama sekali kumpulan silat…”
          Belum sempat ayat dinoktah, kelihatan seorang lelaki memberhentikan keretanya betul-betul bersebelahan dengan kereta gadis itu. Dari dalam kereta, berkerut dahi Imanina menoleh ke arah pemilik kereta yang sudahpun menurunkan cermin tingkapnya itu.
          “Oh, crap!
          Sepantas kilat Imanina menekan pedal minyak keretanya semula meninggalkan kawasan rumah itu. Jantung yang seperti ingin gugur tadi kembali tenang. Bagai nak terkeluar biji matanya tadi bila melihat gerangan lelaki yang memberhentikan kereta di sebelah keretanya tadi.
          “Fuh, nasib baik aku pakai cermin mata hitam! Harap-haraplah lelaki tu tak cam aku. Tak boleh jadi ni! Aku kena lebih hati-hati.”
          Imanina segera memuntahkan isi tote bagnya di atas kerusi di sebelah pemandu. Pedal minyak dilajukan menuju ke rumah keluarga Sara. Perkara pertama yang harus dibuatnya dulu adalah check-in di tempat penginapan. Lagi banyak tempat dia singgah nanti, lagi ramai orang yang dia jumpa.
          “Fokus, Nina!”
***
“Assalamualaikum, tok wan!”
          Adam meluru masuk ke dalam rumah yang sudahpun terbuka pintunya itu. Kelibat Tok Aziz tidak kelihatan di ruang tamu. Dia meneruskan misi pencarian tok wannya di kawasan dapur pula. Tatkala terlihat orang tua itu sedang memberi makan kepada ayam belaan di belakang rumah, lelaki itu pantas menghela nafas lega. Risau tak semena-mena dibuatnya tadi.
          “Kenapa tok wan duduk kat belakang rumah tapi biarkan pintu depan tu terbuka?” tegur Adam seraya melabuhkan punggungnya di atas kerusi sambil melihat ayam-ayam di belakang rumah itu menikmati makanan masing-masing.
          “Hai, selama ni bukan ke tok wan buka pintu depan tu nak bagi angin masuk dalam rumah? Kenapa baru hari ni kamu nak tegur?” Berkerut kecil dahi yang agak kendur itu memandang ke arah cucunya.
          “Bahayalah, tok wan. Biarkan pintu depan terbuka macam tu tapi tok wan duduk kat belakang rumah. Syira pun tak ada dalam rumah, kan? Kalau ada pencuri masuk, macam mana?”
          “Hisy, mana ada pencuri siang-siang ni Adam oi!”
          “Tok wan ingat pencuri tu kira sangat ke malam ke siang? Tadi waktu balik kerja lalu depan rumah tok wan ni, Adam ada nampak satu kereta ni berhenti depan rumah tok wan. Dia tengok lama rumah tok wan tadi. Entah-entah ada niat yang tak baik. Tu yang Adam terus singgah rumah cari tok wan ni.”
          Tingkah Tok Aziz yang masih memberi makan ayam-ayamnya itu mati sekejap.
          “Dia tengok saja? Tak keluar dari kereta?” soal orang tua itu pula. Tumpang pelik.
          “Haah. Adam berhenti tepi kereta dia dan turunkan cermin. Lepas dia tengok Adam, dia terus jalan. Pelik.” Sambung pemuda itu lagi.
          “Agaknya dia nak cari rumah orang kut?”
          “Cari rumah orang apanya, tok wan. Tapi kan tok wan, Adam macam pernah tengoklah muka orang tu sebelum ni. Rasa macam pernah jumpa tapi kat mana, ya?” Biji mata dilempar semula ke arah ayam-ayam yang sedang menjamu selera itu. Cuba mengingati sesuatu.
          “Lelaki ke perempuan orang tu?” Soalan diaju lagi.
          “Perempuan tapi dia pakai cermin mata hitam. Itu yang Adam tak berapa perasan sangat muka dia.”
          “Hmmm dia nak cari rumah oranglah tu. Sudahlah tu, Adam. Jangan difikirkan sangat. Ni dah solat Asar ke belum?”
          “Errr belum, tok wan.”
          “Pergi ambil wudhuk, solat dulu kat sini. Lepas tu, baru balik rumah kamu.”
          “Baik, bos!”
***
“Eh, kau cakap budak kau yang nak datang hantar ikan pekasam ni kat rumah aku?” Sara menghulurkan wang secukupnya kepada Akid.
          “Aku on the way nak balik rumah tadi, aku terus singgahlah rumah kau ni. Lagipun, rumah kita kan berjiran aje. Tak payah nak susahkan staf aku tu.” Pemuda itu membalas ramah seraya bersalaman dengan suami Sara, Hakimi.
          “Alahai, untunglah staf-staf kau dapat bos baik macam ni!”
          Akid hanya pasang sengih sejenak.
          “Eh, jemputlah makan pisang goreng ni!” Pelawa Hakimi lembut.
          “Errr tak apalah, Kimi. Aku pun dah nak balik dah ni…”
          “Kalau ya pun dah nak balik rumah, takkanlah tak sudi jamah pisang goreng tu. Sedap tau! Mak aku yang buat tu.”
          “Yalah. Sebabkan aku tahu mak kau masak sedap, aku jamahlah sikit.” Seketul pisang goreng segera dicapai.
          “Sayang, pergi ambilkan cawan nak tuangkan air untuk Akid ni.”
          Sara akur dengan arahan suaminya. “Tunggu sekejap, ya?”
          “Eh, kau orang ni tak payahlah susah-susah. Aku nak balik dah ni.”
          “Ala, tunggulah sekejap! Bukannya kau selalu bertandang ke rumah aku ni pun.”
          “Assalamualaikum! Sara! Oh, Sara! Aku dah sampai ni.”
          Langkah Sara untuk ke dapur serta-merta mati. Dari segi alunan suara, memang dia kenal sangat dengan suara yang baru sahaja selesai memberi salam di muka pintu rumahnya itu. Semua mata yang berada di ruang itu turut menghala tepat ke arah gerangan yang datang bertandang secara tiba-tiba itu.
          Berkerut seribu dahi Sara melihat perempuan yang sedang tercegat persis patung cendana memandang ke arah mereka. Tercengang. Sepantas kilat Sara menghampiri Puteri Imanina yang masih dengan selambanya itu.
          “Nina! Apa benda yang kau pakai ni?! Kau datang dari mana ni, Nina?” Lengan gadis itu dicubit kecil.
          Terkejut besar Sara dibuatnya bila melihat teman baiknya itu lengkap berkaca mata hitam, bertopi dan bertopeng mulut tercegat di muka pintu itu. Akid dan Hakimi masih lagi melongo ke arah perempuan-perempuan yang sedang separa berbisik itu.
          “Aku datang dari KLlah. Takkan dari oversea pulak.” Imanina cebik bibir.
          “Aku tahulah dari KL. Yang kau pakai mask hospital ni dah kenapa? Nak kata jerebu pun bukan. Siap bertopi segala. Dah buang tabiat?”
          “Hisy, tak baik cakap aku macam tu tau! Semua ni aku pakai untuk keselamatan. Aku kena hati-hati kat kampung kau ni. Aku tak nak orang kampung ni cam muka aku nanti.”
          “Mengarut betullah kau ni, Nina! Kau ingat orang kampung aku ni tak ada kerja lain ke nak buat semata-mata nak tilik muka kau tu? Sudah! Sudah! Buka semua benda alah yang kau pakai ni. Rimas aku tengok.”
          “Yalah. Aku nak bukalah ni. Dalam rumah kau, barulah selamat. Tak ada orang luar yang kenal aku…”
          Tingkah mati tanpa diduga.
          “Sara, aku balik dulu…”
          Terbeliak biji mata Imanina memandang wajah Akid yang juga sudah kematian kata itu. Masing-masing berpandangan sejenak tanpa sebarang bicara. Sara dan Hakimi turut sama mendiamkan diri cuba mengerti insiden senyap yang tiba-tiba berlaku di rumah mereka itu.
          Kenapalah perkara ni mesti terjadi kat aku? Betapa aku bersusah-payah menyorok muka dari orang kampung, alih-alih boleh terjumpa ketua kumpulan silat ni depan mata?! Mohon terjun laut, Nina!
          Kali kedua Akid Aryan memandang gadis itu atas bawah. Mustahil dia lupa akan insiden tempoh hari yang membuatkan semua orang fikir dia hampir dibunuh. Tapi kenapa perempuan ni muncul lagi di depan matanya sekarang?
***
“Nah, nasi goreng untuk kau! Lauk lain semua dah habis. Kenapa kau tak turun makan tadi?”
          Sara melabuhkan punggung berhadapan dengan temannya di ruang makan rumahnya itu. Usai mengaminkan doa makan, Imanina menjamah makanan yang disediakan khas buatnya itu dengan lahap. Memang lapar benar! Rasa nak pecah perut asyik berbunyi saja sejak petang tadi.
          “Lepas mandi tadi, aku kemas barang-barang aku sekejap kat dalam bilik. Bila aku nak turun makan, tengok kau orang semua dah kenyang. Nasi goreng pun nasi gorenglah. Janji rock!” Penuh mulut gadis itu bercakap sambil mengunyah makanan.
          “Nasib baiklah aku ni rajin nak masakkan kau nasi goreng ni. Hmmm sebenarnya kerja apa yang kau kena buat kat kampung aku ni, Nina? Hairan pula aku bila difikirkan balik. Company kau ada buat projek apa-apa ke kat kampung ni?” Sara memulakan bicara.
          “Sebenarnya, ni bukan kerja aku. Tapi bos aku tu yang nak kenakan aku. Dia dah tahu aku reject nak handle projek ni awal-awal, terus dia bagi arahan suruh aku juga yang handle.” Suapan nasi goreng masih diteruskan.
          “Eh, bukan dia sukakan kau ke? Kenapa pula dia nak kenakan kau?”
          “Sebab dia sukakan akulah tu yang jadi macam ni. Dia nak balas dendam kat aku sebab aku tak nak terima cinta dia.  Ada ke patut? Tak waras punya lelaki!”
          Air muka Sara yang sedari tadi serius lantas tergelak kecil. “Ala, kau terima ajelah cinta bos kau tu! Lepas kahwin, tak payah susah-susah nak kerja. Duduk rumah goyang kaki dapat suami kaya. Untung kau, Nina!”
          “Eh, kau ni nak menambahkan bara lagi ke apa dalam hati aku ni?!”
          “Okey! Okey! Aku gurau aje, okey? So, projek apa yang kau kena handle? Wait, apa ni lawyer kena handle projek?! Macam dah lari skop aje apa yang bos kau arahkan ni.”
          “Dia kan bos? Who cares dia nak bagi arahan apapun untuk staf dia! Lagipun, aku bukan kena handle construction projek tu. Aku cuma kena deal dengan client. Kena pujuk owner tanah tu untuk setuju jual tanah dia. Memang tugas aku pun selama ni.”
          “Hmmm kau tahu ajelah perangai orang kampung ni, jangan haraplah dia orang nak jual tanah pusaka dia orang tu. Mati hidup balik pun takkan mungkin! Tak ada tanah lain ke yang bos kau nak buat projek? Kenapa mesti tanah kat kampung aku ni juga?”
          “Aku pun berharap bos aku tu propose nak beli tanah kat tempat lain. Kenapa mesti tanah di kampung kau juga?”
          Keluhan kecil dibebaskan seketika. Soalan berbalas soalan.
          “Tak apalah. Siapa client kau tu? Aku kenal ke?”
          “Abdul Aziz bin Sulaiman. Rasanya owner rumah kampung yang cantik kat simpang jalan sana tu. Kau kenal?”
          Tersentak besar Sara dua saat. Bulat biji mata memandang tepat wajah temannya itu.
          “Abdul Aziz bin Sulaiman? Kau nak pujuk Tok Aziz tu jual tanah pusaka dia, Nina?!”
          “Oh, orang kampung panggil dia Tok Aziz ke? Haah. Kau kenal eh dengan Tok Aziz tu? Senanglah kerja aku kalau macam ni.” Gadis itu meleret sengih. Sinar harapan untuk berjaya kian terpancar.
          “Aku nasihatkan lebih baik kau lupakan saja hasrat kau tu, Nina. Kau belum kenal Tok Aziz tu siapa. Silap hari bulan kau boleh kena halau dari kampung ni nanti.” Serius nada itu.
          “Kenapa, Sara? Tok Aziz tu ada kuasa besar ke kat kampung ni?”
          “Bukan setakat kuasa tapi pengaruh Tok Aziz tu sangat besar dalam kampung ni. Keluarga Tok Aziz tu boleh dikatakan keluarga yang berada di sini. Semua orang kampung hormat tinggi kat orang tua tu.”
          Dengan penuh perasaan Sara bercerita. Sengaja ingin menambah suasana takut ke dalam benak temannya itu. Imanina terdiam untuk beberapa saat.
          “Tapi kalau aku tak cuba pujuk dia, mana nak tahu keputusannya lagi. Tiba-tiba terbuka hati dia untuk jual tanah tu nanti, siapa tahu kan?”
          “Kau jangan beranganlah hati orang tu nak terbuka walaupun sebesar kuman, Nina. Lagipun, macam mana kau nak bersemuka dengan Tok Aziz tu sendiri sedangkan dengan pewaris dia pun kau menyorok sakan?”
          “Pewaris?” Gadis itu berkerut sedikit.
          “Haah. Tok Aziz tu ada lima orang cucu. Empat lelaki dan seorang perempuan.”
          “So?
          “For your information, empat orang cucu lelaki Tok Aziz tu adalah ahli kumpulan silat yang menjadi penyebab kau bertopeng datang rumah aku petang tadi.”
          Sebuah kejutan besar yang tidak dapat dipercayai dengan lima pancaindera. Puteri Imanina hanya mampu terpempan di situ.
          “Maksud kau lelaki yang ada kat rumah kau waktu aku datang tadi tu…”
          “Yup! Akid Aryan nama dia. Salah seorang cucu lelaki kepada Tok Aziz. Dan kau akan jumpa lagi tiga orang sepupu dia. Semuanya handsome dan tampan. Selamat menjamu mata sementara kau masih duduk kat kampung aku ni.” Sara ketawa nakal tak semena – mena.
          Imanina masih membatu di situ. Sedikitpun tidak terkesan dengan bicara temannya sebentar tadi. Apa yang pasti, dia ingin menyumpah di dalam hati. Kenapalah dunia ni kecil sangat? Dah tak ada orang lain ke nak jadi cucu orang tua tu? Kenapa mesti ahli kumpulan silat yang aku buat kacau hari tu? Kenapa?! Tolonglah sesiapa jawab soalan aku ni!
          Hmmm tapi lelaki yang hampir kena bunuh hari tu, hidup lagilah! Ingatkan dah mati. Sudah tentu lawan dia hari tu dah rancang nak bunuh lelaki tu dengan cara lain sebab rancangan dia hari tu gagal sebab aku menjerit. Bahaya betul! Lelaki tu sepatutnya berhati – hati dengan orang sekeliling dia. Amaran aku hari tu, seharusnya dia ambil endah. Jangan ambil ringan.
          Sekejap! Apa benda yang kau melalut ni, Nina?! Lelaki tu nak kena bunuh ke tidak ke bukan masalahnya sekarang. Masalah yang sebenarnya mampu ke aku nak pujuk datuk lelaki itu nanti? Kan bagus kalau dia orang bukan satu keluarga. Haih.

Bersambung ~

No comments:

Post a Comment

sepatah komen anda ibarat setitik peluh petani..eh?