Followers

Wednesday 19 September 2018

Jangan Bunuh Hatiku ~ 5



Punggung dihempas dengan penuh perasaan bahagia di atas kerusi. Ceria dan berseri-seri benar wajah Nadya datang ke ofis hari ni. Munirah sudah tayang riak pelik dengan kegembiraan teman baiknya secara tiba-tiba itu. Tak ada angin, tak ada ribut. Salah makan ubat ke apa perempuan seorang ni!
          “Kau dah kenapa seronok semacam hari ni, Nad?”
          “Siapa yang tak seronok bila musuh tak ada depan mata? Biji mata aku ni terus jadi cerah. Terang-benderang bila tengok Si Nina tu tak ada dalam bilik dia. Bila aku tanya Syima, dia cakap yang perempuan tu outstation sebulan sebab kena consult projek baru. Betapa bahagianya aku rasa sekarang ni, kau tahu tak?” Mekar senyuman Nadya. Benar sungguh dia sedang bahagia.
          “Oh, aku ingatkan sebab apa! Eh, macam mana kau boleh bahagia kat sini sedangkan Nina dapat handle projek baru tu? Bukan kau sendiri nak ke handle projek tu?”
          “Itu dulu. Tapi sekarang setelah aku tahu projek tu kat ulu ceruk mana entah, aku bersyukur sebab Nina yang dapat. She deserve it.”
          “Really? Aku tak tahu pula yang projek tu kat ceruk. Tapi yang aku sure, bos akan naikkan pangkat dan gaji Nina bila projek baru tu settle nanti.”
          “What?! Kalau perempuan tu naik pangkat bermakna jawatan dia lebih tinggi dari akulah, kan?” Mencerlang biji mata Nadya tak semena-mena.
          “Yup! Hari tu aku terdengar bos cakap macam tu dengan Syima. Kadang-kadang aku pelik kenapa bos tu baik sangat dengan Nina. Kau tak pelik ke? Entah-entah dia orang ada apa-apa kut, Nad?”
          “Kau jangan nak mengarut kat sinilah, Mun. Aku dahlah panas hati bila dengar bos nak naikkan pangkat perempuan tu. Tiba-tiba kau cakap bos dengan Nina ada apa-apa pula. Nina tu bukan taste boslah. Aku berani kerat jari punya.”
          Munirah hanya mencebik.
          “Syima! Nina tak masuk ofis ke hari ni? Saya tak nampak batang hidung dia pun sejak pagi tadi.”
          Bicara kedua-dua gadis itu segera mati bila terdengar suara Megat Qariz dari arah luar. Masing-masing membuka halwa telinga dengan seluasnya.
          “Cik Nina kan tak masuk ofis sebulan sebab bos suruh dia consult projek baru tu. Bos dah lupa ke?” Terkulat-kulat Syima menjawab soalan.
          “Oh, okey! Sorry. Saya lupa. Tak apalah. Awak boleh sambung kerja awak semula.”
          “Baik, bos.”
          Munirah serta-merta tarik sengih lebar memandang wajah Nadya.
          “Kau dengar tu, Nad! Sampaikan Nina outstation pun, bos boleh lupa. Nampak sangat dia selalu ambil tahu pasal Nina. Aku cakap kau tak percaya.”
          Giliran Nadya pula tayang cebik.
          “Memang aku tak percaya pun. Kalau bos tu sukakan Nina, kenapa dia suruh Nina handle projek kat ceruk kampung tu? Semua orang lari dari projek tu, kau tahu tak? Nampak sangat bos memang sengaja nak aniaya perempuan tu.” Bersungguh-sungguh Nadya menegaskan pendapatnya pula.
          “Tak nak percaya sudah, Nadya…”
***
“Alamak! Macam mana aku boleh lupa isi minyak kereta semalam? Aduh, apa aku nak buat sekarang ni?”
Imanina menumbuk kecil stereng keretanya. Jarum penunjuk tangki minyaknya sudahpun jatuh ke huruf E. Hanya keluhan kasar yang mampu dibebaskan kala itu. Keretanya juga sudah tersadai dengan sempurna di bahu jalan. Sekurang-kurangnya dia harus bersyukur enjin keretanya itu mati di tepi jalan. Kalau di tengah jalan, boleh bikin kemalangan satu kampung.
“Hmmm nak call siapa, eh? Nak call Sara pun dia dah on the way balik KL. Call papalah. Tapi apa yang papa boleh tolong? Papa jauh. Haih, siapa lagi yang aku kenal dalam kampung ni? Macam mana pula kalau dalam kampung ni tak ada stesen minyak? Tapi mustahillah tak ada. Orang kampung semua nak isi minyak kat mana nanti?”
Senarai nama panggilan yang sesuai masih dicari di skrin sentuh telefon bimbitnya itu. Kusut pula rasa kepala otaknya sekarang. Bila masa pula dia makan semut sampai boleh terlupa macam ni?
“Errr googlelah sekejap. Manalah tahu kalau-kalau Malaysia dah ada buat delivery petrol, kan?”
Tuk! Tuk! Tuk!
Terkejut Imanina tak semena-mena bila cermin keretanya diketuk dari arah luar. Kaca mata hitamnya tidak lagi dipakai sebab sudah terang lagi bersuluh lelaki yang dia ingin sorokkan diri sudahpun maklum dia akan tinggal di kampung itu selama sebulan. Dan lelaki berkenaan juga adalah gerangan yang sedang mengetuk cermin keretanya sekarang. Perlahan-lahan cermin kereta diturunkan.
“Assalamualaikum.” Akid Aryan memberi salam berserta sebuah senyuman kecil.
“Errr waalaikumussalam.” Balas Imanina lambat-lambat.
Memang dalam kampung ni aku akan bertembung dengan mamat ni seorang saja ke apa? Tak ada orang lain dah, eh? Kata-kata yang mampu dibebelkan dalam hati.
“Kenapa ni? Kereta rosak ke?”
“Bukan rosak tapi kereta saya habis minyak. Enjin mati tiba-tiba.”
“Oh, jum lah! Saya tolong bawa awak pergi beli minyak.”
Imanina diam. Tubuh lelaki itu diperhati atas bawah. Kalau dah namanya lelaki tu, memang tak tinggal sikap buayanya kan?
No, thanks. Kalau orang yang ikhlas nak menolong, tak perlu nak ajak perempuan yang tak dikenali naik kereta sekali. Itu bukan nak menolong namanya. Itu nak menggatal! Dah lama dah buat kerja macam ni, hah?!” Mencerlang biji mata gadis itu memandang Akid.
“Menggatal?”
“Yalah. Boleh pula awak nak ambil kesempatan ke atas perempuan yang sedang ada masalah macam ni? Perlu ke nak bawa saya sekali setakat nak tolong pergi beli minyak? Ataupun awak ada niat yang tak elok kat saya sebenarnya?” Sekali lagi Imanina menghambur kata.
“Astaghfirullahalazim. Inilah yang orang tua-tua cakap serkap jarang rupanya.”
“Ser… Serkap apa?”
“Serkap jarang, cik lawyer. Takkan peguam pun tak tahu simpulan bahasa kut?”
“Saya tahulah. Tapi itu bukan masalahnya sekarang. Masalah sekarang ni…”
“Hari Sabtu lepas, ada kes ragut berlaku kat kawasan ni. Kelmarin pun saya ada dengar cerita kes samun pula yang berlaku kat sini. Mungkin sebab jalan ni sunyi dan terpencil. Penuh dengan lalang-lalang panjang pula tu. Jadi, penyangak pun tunjuk belanglah. Semua tu adalah sebab kukuh kenapa saya ajak awak ikut saya pergi beli minyak petrol. Tapi nampak gayanya niat baik saya sudah diburukkan. So, saya jalan dululah, ya? Assalamualaikum.”
Gulp! Bebola mata segera dililaukan ke kawasan sekeliling. Imanina hanya mampu menelan kata-kata sendiri setelah mendengar penjelasan panjang lebar itu. Sepantas kilat, gadis itu melompat keluar dari perut kereta lalu membuntuti Akid ke kereta.
Akid Aryan memaku langkah sekejap. Wajah Imanina dipandang bosan.
“Awak! Tunggu sekejap! Okey, saya ikut awak. Sorry, tadi saya serkap…? Serkap apa tadi, awak?”
“Serkap jarang!” Akid ulang suara dengan jelas dan terang.
“Haah. Saya serkap jarang. Maaf.” Gadis itu meleret sengih lebih. Kunun dapat menjernihkan semula keadaan.
Tanpa sebarang balasan, pemuda itu segera menerobos perut kereta Perodua Alzanya. Imanina pula melabuhkan punggung di tempat duduk belakang tanpa ada sebarang perasaan bersalah.
“Awak ingat saya driver awak ke?”
“Cukuplah untuk saya seorang saja yang tahu awak bukan driver saya. Saya duduk kat belakang ni untuk keselamatan diri saya. Sekurang-kurangnya jarak kita tak dekat sangat.”
Akid ketawa kecil tiba-tiba. “Kalau saya ni nak buat apa-apa kat awak, awak duduk kat dalam bonet pun saya boleh buat. Lagipun, awak percaya ke kat saya sampai berani ikut lelaki yang tak dikenali naik kereta?”
“Percaya ke tidak itu belakang kira. Tapi kalau awak berani buat bukan-bukan kat saya, saya tahu kat mana rumah Tok Aziz untuk saya buat report.”
Lelaki yang baru sahaja menekan pedal minyak keretanya serta-merta tersentak. Dilihat sekejap wajah Imanina dari cermin pandang belakang keretanya itu.
“Macam mana awak kenal Tok Aziz?”
Erk! Sekali lagi Imanina kehilangan kata. Kenapa over sangat mulut aku bersembang tadi? Hisy!
“Errr Sara yang cerita kat saya, awak ni cucu Tok Aziz. Saya tahu dari dialah.”
“Tak ada angin, tak ada ribut Sara nak bagitahu awak yang saya ni cucu Tok Aziz. Melainkan awak tu dah memang kenal Tok Aziz sebelum ni.”
“Jangan mengarutlah. Tolong fokus dalam pemanduan tu, ya?”
Puteri Imanina melemparkan pandangan ke luar cermin kereta. Permandangan yang kelihatan hanyalah petak-petak sawah dan rumah-rumah kampung. Boleh dikatakan hampir kesemua rumah di sini adalah rumah batu. Tak adalah daif sangat seperti yang gadis itu sangkakan selama ni. Suasana pun tenang. Aman dan damai. Ada pula beberapa ekor burung yang hinggap di atas orang-orang di tengah sawah.
“Eeiii, bau apa ni?!”
Imanina menekup hidung dan mulutnya tak semena – mena. Biji mata dililaukan mencari punca aroma yang sangat tidak menyenangkan hati dan perasaan itu. Akid yang masih dalam pemanduan tumpang terperanjat.
“Bau apa pula dah?”
“Bau masam. Hisy, busuk! Awak kentut, eh?”
Amboi, perempuan ni dah tahap melampau ni!
“Untuk pengetahuan awak, saya ni jenis manusia beradap. Kalau saya nak kentut, saya bagi salam dulu. Itu bau ikan pekasamlah. Sesedap rasa saja mengata orang.”
“Ikan pekasam? Ikan apa tu?”
“Ikan pekasam pun tak tahu?! Awak duduk kat planet mana sebelum ni?”
“Jangan nak perli saya, eh? Tak kisahlah ikan apa sekalipun tapi tak perlulah bawa ikan bersiar -siar  macam ni. Awak tahu tak sebab ikan pekasam ni, satu kereta awak ni bau busuk? Awak tak sedar ke apa selama ni?” Dengan penuh perasaan gadis itu meluah rasa.
Kali ni Akid sudah berasap satu kepala. Pantang sungguh keturunan tok nenek dia bila ada orang mengutuk ikan pekasam kegemarannya itu. Dah lama hidup rasanya perempuan ni!
“Saya tak kisah kalau orang nak hina saya. Tapi saya pantang betul bila ada orang hina makanan. Ikan-ikan pekasam tu naik kereta saya sebab kereta ni memang kereta dia orang. Yang awak tu cuma penumpang dan dengan hormatnya dipersilakan keluar dari kereta ni sekarang!” Pitching suara naik mendadak.
Tak semena-mena kereta diberhentikan di bahu jalan. Imanina sudah membatu di tempat duduk belakang. Perasaan menyesal mula menggunung dalam diri. Celupar betul mulut aku hari ni! Padan muka!
“Errr sorry. Saya terlepas cakap tadi. Saya sebenarnya sensitif dengan bau. So, saya macam hilang kawalan diri pula tadi. Maaf, ya?”
“Oh, gitu! Tapi masalahnya, sekarang ni saya pula yang hilang kawalan diri. Apa kata awak keluar dari kereta saya sekarang? Saya kira sampai tiga. Satu!”
“Sampai hati awak nak tinggalkan saya kat tepi jalan macam ni. Saya tak kenal sesiapapun kat sini, tahu tak? Saya takut kena ragut dan samun.” Nada direndahkan. Tunjuk simpati.
Akid perhati sejenak gadis di tempat duduk belakang itu.
“Apa nama awak?”
“Pu… Puteri Imanina. Orang panggil Ni…”
“Okey, Iman. Lain kali kalau tumpang kereta orang, mulut tu senyap. Jangan buat kereta orang tu macam kereta awak sendiri. Hormat sikit perasaan tuan kereta tu sama. Faham, Iman?”
“Ya, faham. Tapi…”
“Tapi apa lagi?” Tingkah Akid untuk meneruskan perjalanan semula terbantut.
“Tapi orang panggil saya Nina. Bukannya Iman.”
“Itu orang lain. Biar saya yang panggil awak Iman supaya awak lebih beriman, bertaqwa dan berbudi bahasa.” Senyuman lebar diberikan sebelum kepala lelaki itu ditolehkan ke hadapan semula.
Imanina hanya mampu merengus geram sendiri. Dengan pantas sebuah jelingan tajam dibalas. Terbakar betul hatinya kala itu. Dia ingat aku ni manusia yang tak berguna ke apa?! Ni lawyerlah! Lawyer, tahu tak?

Bersambung ~

No comments:

Post a Comment

sepatah komen anda ibarat setitik peluh petani..eh?