Followers

Monday 12 August 2013

~ Saya Kenal Sayang Saya! 18 ~

Baru menjadi penunggu selama sepuluh minit, kedengaran Fakhri sudah membebaskan sebuah keluhan kecil. Jam di pergelangan tangan Damia dilihatnya beberapa kali sehinggakan gadis itu mengerling tajam suaminya yang sikitpun tidak kenal erti kesabaran itu.
            “ Cuba bawa bersabar. Bertenang tahu?” Damia membulatkan biji matanya ke arah Fakhri.
            “ Dah sepuluh minit dah ni tau. Awak call ke tak teksi ni sebenarnya?” sekali lagi Fakhri mengambil tangan isterinya untuk melihat jarum jam.
            “ Awak dengar kan saya call tadi? Bersabarlah sikit. Macam tak biasa naik teksi pula.” Bebel Damia dengan bibirnya yang dicebikkan.
            “ Haih ni lah masalahnya bila ada lesen tapi tak boleh pandu kereta.” Giliran Fakhri pula membebel.
            Damia yang berasa pedas diperli segera toleh kepala ke arah suaminya. “ Awak sindir saya eh?”
            “ Mana ada. Perasan!” Fakhri jelir lidahnya sikit.
            “ Habis tu, awak cakap untuk siapa? Kalau saya boleh pandu kereta pun, saya tetap tak boleh bawa kereta datang hospital malam semalam. Saya kan naik ambulans sama awak semalam.” Damia jegil biji matanya sambil memberi penerangan pagi – pagi buta itu. Ni lah contoh orang yang tak reti nak bersyukur. Kita dah teman dia semalaman tak tidur kat hospital pun ada hati nak mengata kita lagi.
            “ Apa yang susahnya pandu kereta?” soal Fakhri tiba – tiba.
            Damia sedikit tersentak namun air mukanya masih terkawal. “ Hmm mungkin saya takut kemalangan.”
            “ Awak belum cuba bawa macam mana awak boleh tahu akan kemalangan?”
            “ Namanya pun malang tidak berbau, Encik Fakhri...” balas Damia bersahaja.
            “ Okey contohnya kalau kita berada di simpang, siapa yang patut kita bagi laluan dulu?” Fakhri menyoal lagi.
            “ Awak ni nak bagi tutor buat lesen pula ke kat saya? Saya dah ada lesenlah. Saya tahulah semua tu.” Damia tak puas hati.
            “ Jawab cepat!”
            “ Hmm mestilah bagi laluan kat semua orang. Dah pastikan semua kenderaan dah tak ada barulah kita jalan.” Damia memberi jawapan dengan penuh keyakinan.
            “ Memang patutlah pun. Tak payahlah bawa kereta. Entah berapa tahun lagi nak sampai rumah pun tak tahu kalau macam tu punya perangai.” Bebel Fakhri.
            “ Pulak? Dah nak jaga keselamatan, mestilah kena pastikan kawasan selamat baru jalan.” Damia masih tak mahu mengalah.
            “ Kalau kita berada di kawasan simpang, kita kena beri laluan pada lorong kanan. Faham? Soalan simple pun tak boleh jawab? Tak perlu jadi seorang genius la nak jawab soalan macam ni.” Bukan main panjang lagi Fakhri membebel. Damia dah mencebik. Sejak bila budak ni tukar profesion jadi lecturer pulak?
            “ Baiklah, cikgu. Next question, please?” Malas hendak berbalah. Lagi melawan, lagi teruk dia kena bebel pulak nanti.
            “ Hmm kalau lampu merah, kita kena buat apa?”
            Soalan Fakhri kali ni betul – betul membuatkan Damia merengus geram. Lama dia merenung tajam wajah suaminya yang sedang tersengih jahat itu.
            “ Awak ni tak padan dengan sakitkan? Nak saya tambahkan sakit tu lagi ke?” Damia jegil mata buat suaminya. Geram dengan soalan budak – budak yang diajukan padanya. Tanya budak belum tadika pun diorang tahu lampu merah kena buat apa.
            “ Jawablah soalan tu. Mana tahu awak confuse ke nak kena buat apa bila lampu merah.” Fakhri ketawa mengejek. Cepat – cepat dia menjauhkan dirinya dari Damia yang dah macam singa hendak membaham mangsa itu.
            “ Awak memang tak serik kan? Mari sini!” Damia cuba mendapatkan Fakhri yang sudah menjauhkan diri daripadanya.
            “ Orang gila saja yang akan menyerah diri, Damia. Haha kejarlah kalau dapat! Wekkk!” siap dengan jelir lidah lagi.
            “ Okey fine! Siaplah awak kalau saya dapat nanti.” Damia tak putus asa. Baru saja dia hendak memasang langkah untuk mendapatkan suaminya, kedengaran bunyi hon teksi di kawasan itu. Serta – merta Damia memberi sengihan jahat. Terima kasih, teksi! Kau datang tepat pada masanya.
            “ Fakhri, awak tak nak balik ke? Kalau tak nak, saya balik dulu...” laung Damia sambil melambaikan tangannya ke arah Fakhri.
            Mahu tak mahu, Fakhri terpaksa mendekati isterinya semula. Aduh, cepatlah pula teksi ni sampai!
            “ Ingatkan tak nak balik tadi?” Damia sengih. Sengaja memberi teguran apabila Fakhri sudah melabuhkan punggungnya di dalam kereta.
            “ Nanti kita sambung lagi aci ligan tadi tu ya? Belum ada pemenangnya lagi tau.” Fakhri balas sengih.
            Damia hanya ketawa kecil. “ Syukurlah awak dah sihat, Fakhri.”
            “ Orang kata bila orang yang kita sayang teman kita waktu sakit, nanti cepat sihat.” Balas Fakhri bersahaja.
            Damia terkesima buat seketika. Serta – merta dia pandang wajah suaminya di sebelah. Orang yang kita sayang? Aku tak salah dengar kan?
***
            “ Helo, ma! Ada apa call tiba – tiba ni?” soal Fahim segera. Kelam – kabut dia meminta diri dari bilik mesyuarat itu bila menerima panggilan dari Puan Maria. Nasib baiklah dia bos.
            “ Kamu busy ke?”
            “ Busy jugalah. Dalam meeting ni.” Fahim memberi alasan.
            “ Oh, tak apalah kalau macam tu. Mama cuma nak bagitahu kamu ni. Balqis nak balik KL hari ni.”
            “ Eh, cepatnya balik! Damia pun balik sekali dia juga ke?” soal Fahim pula. Pelik.
            “ Kamu ni mama cakap pasal Balqis, Damia pula yang disibukkannya. Damia mestilah balik dengan Fakhri nanti. Mama pun tak tahu kenapa Qis tiba – tiba cakap nak balik awal. Call Fakhri dan Damia pun tak berjawab.” Bebel Puan Maria.
            “ Eh, kan bagus tu ma! Boleh dia masuk kerja cepat sikit. Mama kan tak suka pekerja yang suka makan gaji buta ni.” perli Fahim sambil ketawa kecil.
            “ Sudah! Sudah! Pergi sambung meeting kamu tu balik. Nak kutuk mama je tahu kan?”
            Fahim hanya ketawa kecil. “ Oklah, ma. Fahim makan kat restoran aje malam ni. Mama tak payah masak beria – ria sangat.” Sempat Fahim berpesan.
            “ Yelah. Assalamualaikum.” Puan Maria segera mematikan talian telefon.
            “ Waalaikumussalam.”
***
Suasana yang hanya kedengaran sayup – sayup lagu dari corong radio di dalam kereta teksi itu membuatkan masing – masing terasa begitu mengantuk. Fakhri sudahpun memejamkan kelopak matanya manakala Damia tanpa sedar sudah meletakkan kepala di bahu suaminya. Perjalanan untuk pulang ke resort terasa begitu lama sekali sehinggakan Damia terlena di bahu Fakhri.
            Tiba – tiba Damia mencelikkan kelopak matanya. Kelam – kabut dia menegakkan kepala semula. Diintai juga wajah Fakhri yang masih bersahaja sambil memejamkan matanya itu. Hmm Fakhri tak perasan kot aku tertidur kat bahu dia. Nasib baik...
            Tak sampai beberapa minit, Damia terlelap lagi. Terlentok – lentok kepalanya ke kiri dan kanan disebabkan terlalu mengantuk itu. Ini semua gara – gara tidak tidur semalaman. Parah juga rasa mengantuk macam ni rupanya. Ni kalau dapat katil dengan bantal peluk ni alangkah nikmatnya!
Tak semena – mena, tangan Fakhri meletakkan semula kepala Damia di bahunya. Damia terkejut dua minit. Serta – merta biji matanya membulat pandang tepat ke wajah suaminya. Fakhri masih seperti tadi. Memejamkan mata tanpa sebarang bicara. Budak ni tak tidur rupanya. Desis hati kecil gadis itu. Beberapa saat kemudian, bibirnya mengukir senyum kecil. Perlahan – lahan kepalanya diletakkan semula ke bahu Fakhri dan akhirnya dia lena di sisi pemuda itu. Fakhri yang masih memejamkan matanya lagi juga tersenyum kecil dengan gelagat isterinya. Perasaan bahagia mula mengetuk pintu hati.
Teksi yang dinaiki Damia dan Fakhri berhenti betul – betul di dalam perkarangan tempat penginapan mereka. Damia kelam – kabut melangkah keluar dari perut teksi bila terlihat Balqis menarik bagasi kecilnya menuju ke kawasan tempat letak kereta. Terkocoh – kocoh dia mendapatkan gadis itu. Fakhri pula hanya melangkah tenang membontoti isterinya dari belakang.
“ Qis nak pergi mana ni?” soalan pertama terpacul dari mulut Damia buat Balqis.
Balqis tidak segera membalas. Dia hanya memandang lama wajah Fakhri Wafiy sebelum bibirnya bergerak untuk menjawab soalan Damia tadi. “ Hmm Qis nak balik KL, kak.”
“ Kenapa tiba – tiba aje ni? Baru semalam Qis sampai sini, Takkan hari ni nak balik dah?” Damia pelik. Terasa suasana kala itu menjadi suram antara mereka.
“ Tak apalah, kak. Qis datang sini pun singgah sekejap saja. Ada hal kat KL kena settlekan.” Balqis cuba ukir senyum. Dia bohong lagi.
Damia mengangguk kecil tanda memahami. “ Okeylah kalau macam tu. Mak akak dah tahu dah Qis nak balik ni?”
Balqis menggeleng perlahan. “ Tak tahu. Qis tak nak kacau diorang pagi – pagi ni.”
“ Hisy mana boleh macam tu! Qis tunggu kejap akak pergi panggil diorang ya?” belum sempat Balqis menahan, Damia sudah meluru ke kawasan bilik.
Suasana kembali sunyi bila hanya ada Balqis dan Fakhri di kawasan tempat parkir itu. Balqis meletakkan bagasi kecilnya ke dalam bonet kereta. Dalam kepalanya ligat memikirkan ayat apa yang hendak diajukan pada pemuda itu.
“ Bawa kereta elok – elok.” Fakhri bersuara tiba – tiba.
Balqis yang sedikit tersentak terus angkat muka pandang wajah pemuda itu. “ Semuanya salah Qis.”
“ Sudahlah tu. Bukan salah kau pun. Salah aku tak bagitahu aku ada alahan.”
Air muka Balqis serta – merta pelik. “ Abang tahu pasal semalam?”
“ Aku dengar kau cakap dengan Damia waktu keluar dari toilet semalam. Hmm sudahlah tu. Bukan salah kau pun.” Fakhri cuba memujuk walaupun bukan nampak macam gaya memujuk.
“ Abang marah Qis?” duga Balqis sekali lagi.
“ Nak marah pun benda dah lepas, Qis. Biarlah eh?”
“ Lepas ni Qis takkan buat dah ikut suka hati Qis je.” Balqis cuba raih simpati.
“ Hmm baguslah kalau macam tu. Dah pergi balik cepat. Nanti jalan jammed pulak.”
“ Abang tak marah Qis dah kan?” Balqis senyum merengek.
“ Tak. Aku tak marah dah. Pergi balik eh?” sekali lagi Fakhri memaksa gadis itu pulang. Siap tolong buka pintu kereta lagi untuk Balqis.
“ Abang... Kalau abang tak marah dah, apa kata biar Qis tinggal kat sini...”
“ Ni aku nak marah ni!” belum sempat Balqis menyuarakan cadangannya, Fakhri dah naik suara. Kelam – kabut Balqis menerobos perut keretanya waktu itu juga.
“ Okey! Okey! Qis balik sekarang. Bye! Kirim salam kat semua ya?” Tak sampai beberapa minit, kelibat kereta mewah itu lenyap dari pandangan. Fakhri hanya ketawa kecil melihat gelagat gadis itu. Tahu pun kau takut...
            Aku takkan biar korang bersama. Aku akan buat korang berdua saling membenci walau dengan apa pun caranya. Walaupun korang berdua dah kahwin, aku akan pastikan korang berdua takkan suka antara satu sama lain. Balqis menggenggam kuat stereng keretanya dengan bibirnya yang sedang tersenyum sinis. Aku janji, Fakhri! Just wait and see.
            “ Eh, mana Balqis?” soal Damia pelik sambil melilaukan biji matanya di kawasan parkir kenderaan itu.
            “ Dah balik dah.” Balas Fakhri ada tidak. Langkahnya dipasang untuk menuju ke bilik.
            “ Hmm cepatnya Qis balik. Baru ingat nak suruh dia sampaikan pesanan kat Abang Fahim tadi.” Damia mengomel perlahan.
            Walau bagaimanapun, omelan tersebut masih mampu mengetuk gegendang telinga Fakhri. Langkahnya serta – merta mati. Kepalanya ditoleh semula ke arah Damia. “ Penting sangat ke pesanan tu sampai tak boleh nak tunggu balik KL nanti?”
            “ Pentinglah juga. Mana tahu pelanggan ramai sangat ke nanti tak cukup chef pulak.” Balas Damia bersahaja.
            “ Kalau contohnya pelanggan memang betul – betul ramai sangat sekarang, awak nak balik restoran sekarang juga ke?”
            “ Hmm mungkin.” Selamba nada gadis itu dengan muka tak bersalah.
            “ Mungkin?! Habis tu kita datang sini cuma untuk termakan nasi goreng sotong yang awak bagi tu and then tidur kat hospital? Macam tu?” Fakhri mula tak puas hati.
            “ Taklah sampai macam tu...”
            “ Awak ni memang mata duitan eh?” tuduh Fakhri tak semena – mena. Damia pula dah membulat biji mata mendengar tuduhan yang tak berasas itu.
            “ Cakap jangan sebarang cakap, Encik Fakhri!”
            “ Dah tu tak habis – habis dengan restoran aje? Awak ke owner restoran tu? Or awak nak praktis bila dah jadi isteri owner restoran tu nanti?” sindir pemuda itu. Pedas.
            “ Fakhri!!!”
            “ Tak betul ke apa saya cakap?”
            Damia sudah mengetap geram. Turun naik nafasnya menahan marah. “ Okey, fine! Memang saya nak sangat pun jadi isteri owner restoran tu. Kenapa? Ada masalah?” Damia terus berlalu meninggalkan suaminya yang masih terpinga – pinga seorang diri.

            Fahim, Fahim, Fahim! Pergi sini ada Fahim. Sana ada Fahim. Stress! Tak sedar lagi ke? Fahim tu tak cintakan kaulah, Damia!
                                                                                  *****
                                                                           bersambung ~
sorry lambat.. kesibukan beraya gitu.. hihi apa2 pun selamat hari raya aidilfitri buat semua umat Islam. Maaf zahir batin... =)

4 comments:

sepatah komen anda ibarat setitik peluh petani..eh?